19. prosince 2018

Petr Fiala: Komentář k projednávání státního rozpočtu v Poslanecké sněmovně

Petr Fiala: Komentář k projednávání státního rozpočtu v Poslanecké sněmovně

www.ods.cz: Celkovou atmosféru kolem letošního rozpočtu výstižně ilustroval průběh druhého čtení návrhu – tedy té důležité fáze jednání o návrhu, v níž se hovoří o konkrétních pozměňovacích návrzích. Tohoto druhého čtení o rozpočtu se vůbec neúčastnil předseda vlády.

Prostě to ve vládní koalici zařídili tak, že byl ve stejném termínu na zahraniční cestě. Samozřejmě, že při dobré vůli to šlo snad zařídit jinak. Neměl zájem, v rozpravě při závěrečném schvalování, kde byl přítomen, nevystoupil vůbec!
 
Nezmiňuji to proto, abych se pozastavil nad absencí běžného respektu vlády vůči parlamentu při jednání o státním rozpočtu, kterému se říká nejdůležitější zákon roku. Zákon, v němž je schvalovací proces – podobně jako jinde ve světě – upraven ve prospěch exekutivy, tedy vlády. Nepředpokládá se, že by to vládě bylo tak trochu jedno.
 
Vlastně ale rozumím, proč tomu tak bylo. Proč ve Sněmovně premiér nebyl a proč, když tam byl, tak nemluvil. Proč by to dělal, že? Tento rozpočet je tak mdlý, nevýrazný, bez ambicí, neobsahuje žádné důležité priority, a ještě k tomu je deficitní... že tomu asi ani předseda vlády nepřikládal takovou váhu, aby se podstatného jednání zúčastnil, aby oponoval kritikům, aby rozpočet obhajoval.
 
Tento rozpočet je tak mdlý a neambiciózní, že v době jednání o rozpočtu pro příští rok předseda vlády raději vyrukoval s investičním plánem za 3500 miliard korun na 10 let. Je směšné slibovat 3500 miliard už i vzhledem k tomu, že před pár dny tu vládní koalice potřebovala vybrat 20 miliard z privatizačního fondu, které jí chybí na její dárky a balíčky. A to všechno v době, kdy stačí, aby trochu nasněžilo, a dálnice D1 nejezdí. V době, kdy je počet byrokratických procedur pro občany a firmy na konci roku zase o něco větší než na jeho začátku. V době, kdy je v nedohlednu nový zákon o dani z příjmů. V době, kdy stát brání tomu, aby v soukromé sféře mohly růst rychleji mzdy, protože nechce snížit daně a odvody. V době, kdy vláda kamufluje důchodovou reformu, jakýmsi administrativním opatřením, ale diskusi o její podstatě se vyhýbá.
 
Aby to bylo ale jasné: vůbec nemám radost, že právě tento rozpočet je „vrcholným číslem“ této vlády. Ano, vrcholným, protože ekonomika je na vrcholu a lepší už nebude. A příští rok už budeme v polovině volebního období a pak už vláda půjde z kopce a bude ochotna jenom vypisovat nekryté šeky.
 
Chci také poznamenat, že zároveň s rozpočtem byl zveřejněn legislativní plán vlády na příští rok, ze kterého je jasné, že nic ambiciózního, nic odvážného, a hlavně nic podstatného se v něm nechystá – mám na mysli podstatného k tomu, abychom posunuli Českou republiku tam, kam patří, a kde už jednou byla. Mezi 10 nejlepších zemí světa.
 
ODS jen nekritizuje, ale na konkrétních položkách jsme ukázali, jak sestavit vyrovnaný rozpočet, aniž by se jakkoli zhoršil výkon státu. Možná spíše naopak. Bohužel jsme nebyli vyslyšeni.
 
Je mi líto, že vrcholný „výkon“ této vlády (tento rozpočet) je tak slabý. Vláda nemá snahu s něčím pohnout, nemá plán, jak to udělat a nemá představivost, co by to mohlo být. A to odráží tento mdlý, neambiciózní, deficitní rozpočet.
 
Občanská demokratická strana proto rozpočet nemohla podpořit.